Očarený mágiou farieb
nc2-1.jpg V gotike, keď sklári ešte neboíi schopní vyrobiť veľkú sklenú tabuľu, uchýlili sa k odlievaniu malých sklených krúžkov, resp. kosoštvorcov, ktoré spájali v olovenom ráme. Tak vznikla vitráž- mozaika z farebného skla, ktorú môžeme najčastejšie obdivovať na oknách kostolov. „Magické obrazy", ktoré vznikajú prechodom slnečných lúčov cez vitráž, natoľko učarovali
bratislavskému výtvarníkovi Jurajovi Kotoučkovi (36), že sa mu stali životnou náplňou. Juraj sa začal o techniku vitráží zaujímať v 80. rokoch, keď sa na devízový prísľub išiel pozrieť na Cézannovu výstavu do Francúzska. Očarený vitrážou gotiky v katedrále Chartres rozhodol sa oživiť toto umenie aj na Slovensku. Jeho sakrálne diela dnes zdobia desiatky kostolov po celom Slovensku. V poslednom čase sa sústreďuje na vitráž obytných priestorov. Ako spôsob dekorácie poznali túto techniku už v minulých storočiach a dodnes prekvitá nielen v západnej Európe, ale aj v susednom Maďarsku. Poľsku a Českej republike. „Sakrálna vitráž prináša ľuďom duchovno," hovorí možno jediný slovenský výtvarník, ktorý sa venuje výlučne vitrážam, „zatiaľ čo jej úžitková forma dokáže vďaka farebnému bohatstvu zdôrazniť meditatívnosť a premenlivosť interiéru." O majstrovstve Juraja Kotoučka svedčí aj to, že práce s jeho podpisom dnes okrem Bratislavy obdivujú ľudia v japonskom Nagasaki či v chorvátskom Záhrebe a Osijeku.
nc2-2.jpg nc2-3.jpg
Jediný tvorca vitráži na Slovensku Juraj Kotouček pri práci
nc2-4.jpg
„Pri maľovaní na sklo sa niekedy výtvarníci uchyľujú k imitácii vitráže," hovorí Juraj, ktorý si zo slovenských maliarov venujúcich sa vitráži váži najmä práce Janka Alexyho. „Ak sa obraz na sklo iba namaľuje a nevypáli, hlavne pri sakrálnej architektúre, dlho nevydrží a po rokoch zo skla následkom klimatických vplyvov opadá."
nc2-5.jpg
Úžitková vitráž má v západných krajinách - a najmä v Anglicku - dlhú tradíciu. Udržiavala sa v tých častiach Európy, kde sa sústreďovalo bohatstvo. Možno práve preto je vitráž u nás ešte popoluškou. Úloha Juraja Kotoučka oživiť toto umenie je preto skoro sizyfovská. Iba jeho nadšeniu, fantázii a šikovným rukám vďačíme za to, že na Slovensku poznáme modernú vitráž aj inak, ako iba zo zahraničných katalógov.

PETER REMIŠ